Is zitten het nieuwe roken?

Zitten dreigt het grootste arbeidsrisico van de 21e eeuw te worden. Niet voor niets wordt ‘zitten het nieuwe roken’ genoemd. Te veel stilzitten brengt veel risico’s met zich mee. Hoe langer je zit, hoe groter de kans op rug, nek en schouderklachten, hart- en vaatziekten, diabetes en ook depressie en vormen van kanker. Toch zit Nederland massaal!

Recent onderzoek van TNO wees uit dat Nederlanders gemiddeld 10,1 uur per dag zitten en daarmee de Europese koploper zijn. De hele dag zitten compenseren met een beetje sporten of bewegen buiten het werk helpt volgens Peter-Jan Mol van Kenniscentrum Sport niet voldoende. “Om de risico’s echt te verkleinen moet je minstens elke dag een uur intensief sporten en dat halen de meeste mensen bij lange na niet”. Beter is volgens Mol om niet te compenseren, maar vooral tijdens de werkdag actief te blijven. Staand werken is de eerste stap. Mol geeft nog meer tips:

  • Probeer na ieder uur een paar minuten in beweging te komen
  • Loop vaker naar collega toe in plaats van ze te bellen of mailen
  • Neem de trap
  • Maak gebruik van een beweegmeter
  • Gebruik je pauze of tussenuur voor een wandeling
  • Ga waar mogelijk lopend of met de fiets naar het werk

Van al dat zitten wordt uiteindelijk niemand beter. In beweging komen op het werk is veel makkelijker dan je denkt, en vooral een kwestie van doen. Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt doen.

Graag eens sparren hoe jij op het werk een gezonde werkcultuur kan implementeren? Neem dan gerust contact met ons op!

Inspiratie overzicht